Weg

13 december 2012 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Mensen vragen me wat het mooiste was van deze reis. Die vraag kan ik niet beantwoorden. Ieder onderdeel was indrukwekkend op z'n eigen manier. De natuur, de geschiedenis, de mensen. Als ik het ene noem, doe ik het andere tekort.

Ik hoop dat de reis onder mijn huid blijft zitten. Ooit was ik voor het eerst in Frankrijk. Ik was zwaar onder de indruk van het uitgebreide koken en de resultaten. Toen ik weer thuis was kocht ik kruiden, goot ik opeens wijn in een pan, gebruikte ik nieuwe ingredienten. Dat duurde een week.

Natuurlijk denk je veel na op zo'n reis, althans ik wel. En natuurlijk neem ik me dingen voor, maar ik kijk wel uit die hier zwart op wit te stellen, ik zou me er aan moeten houden. Ik maak me geen illusies. De wereld is niet veranderd, ik ook niet. Niet wezenlijk.
Wat ik hoop is dat het onderweg zijn, het kijken en leven in andere culturen, het ontmoeten van lieve mensen, het me gedragen voelen door mensen thuis, ik hoop dat dit me rust geeft. Rust, en relativeringsvermogen.

Ik heb me deze 2,5 maand zelden alleen gevoeld. Zoveel mensen reisden immers mee. Niet alleen door de reacties op deze site of facebook (sorry dat ik niet op alle berichten persoonlijk heb kunnen reageren) of het simpelweg weten van het meelezen van mensen. Maar ik ben veel van jullie 'tegengekomen'. Hetzij door herkenning, in de vorm van gelijkenis, uitstraling, een blik. Soms werd ik aan iemand herinnerd door muziek, of een plek. Dan zag ik me daar met iemand zitten, en na een sms zat die persoon er ook bijna echt. Of bij het gebruik van de lork (nee, dit is nu eens geen typefout) of bij het maken van een typische Marjan-foto. Het was gezellig reizen met jullie allen. Grote dank daarvoor, het voelde als een warm bad waar ik in mocht dobberen.

1. Edwin:
    Hoi Sanne,

Wat een mooie verhalen heb je geschreven en wat heb je veel meegemaakt, het was bijzonder om te lezen.
    Goede thuisreis.
    Greetings from Quezon provice, Republika ng Pilipinas
  2. Ron:
    13 december 2012
    Sanne, je laatsteb reisverslag gedurende de reis is als een super mooie slotzin aan het einde van een prachtig gedicht. Ik hoop dan ook dat je de komende jaren blijft genieten van alle mooie herinneringen en ervaringen en dat datgene wat je je hebt voorgenomen ook verwezenlijkt mag worden. Goede reis de komende dagen! Liefs Ron
  3. Jette:
    Live Sanne,

Wat heb ik genoten van je reisverhalen en je foto's de afgelopen maanden! Dank voor het delen en laten meereizen.

Welkom thuis ook weer en ik hoop dat je je reisgevoel, de rust en het relativeringsvermogen heel lang bij je kunt dragen.

Liefs!
    Jette
  4. Hennie:
    13 december 2012
    dikke knuffel terug....en tot gauw!!
  5. Vina:
    13 december 2012
    Dit is echt de laatste keer! Wat heb je me laten meegenieten. Heel erg veel dank daarvoor. Een laatste keer wens ik je een goede reis toe; misschien lees je dit nog wel op het vliegveld in Amerika. Dag Sanne, veel liefs van Vina.
  6. Guurtje Wink:
    Dag beste lieve Sanne,
    Het is een plezier geweest virtueel met je mee te reizen: "vurrukkulluk"! Tot ziens in Amsterdam & hartelijkste groet.
  7. Anja OOnk:
    13 december 2012
    Jammer dat de reis is afgelopen, geen verhalen meer....Maar rote dank dat je die zo trouw met ons gedeeld hebt!
  8. Annemarie:
    13 december 2012
    Heb regelmatig naast je gezeten in treinen in dorpjes in hotelkamers, wat was het heerlijk en wat schrijf je beeldend! Sanne; welkom thuis!
  9. Bas:
    13 december 2012
    Dank je wel voor deze blik op een andere wereld en op jou.
    Liefs, Noortje
  10. Nancy Nieuwenhuis:
    13 december 2012
    Bedankt voor het mogen "meereizen". Ik heb genoten van alle verhalen. Probeer alle herinneringen zo lang mogelijk vast te houden. Welkom terug.
  11. Marjan Stalenhoef:
    13 december 2012
    Sanne, ik mailde Mark met de vraag wanneer jij ongeveer zou thuiskomen, schrijft hij: morgen! Dat had ik helemaal niet begrepen, dacht dat je ook Zuid-Amerika nog zou 'doen'. Wat betreft de eetafspraak: wij gaan 9 januari drie weken naar La Gomera. Het moet dus vóór of na die tijd. Ik zal es kijken of ik vier agenda's kan kortsluiten voor een tijdstip voordien.
    Heb een goeie terugreis. Groet, Marjan