Rocky Mountaineer - trein van Vancouver naar Jasper

21 augustus 2014 - Jasper, Canada

Zojuist liepen 3 rendieren de straat over in Jasper. Schijnt hier best normaal te zijn.

De Rocky Mountaineer is verre van normaal. Het is een particuliere spoorwegmaatschappij die meerdere trajecten en pakketten verkoopt tussen Vancouver en Calgary. Als ik het station van Vancouver in kom zit een vrouw in avondkleding piano te spelen. Het is dan 7 uur 's ochtends. Voor we weggaan speelt een doedelzakspeler. Het personeel dat op het perron achterblijft zwaait ons uit en zwaait met vlaggen.
De trein heeft 3 verschilderde klassen, red, silver en gold. Ik trakteer mezelf op de gouden klasse, mede dankzij 50% agentenkorting. Bij de gouden klasse zit je boven in een dubbeldekker, met hoge ramen. Er is een overdekte balustrade waar je redelijk beschut buiten staat tussen 2 wagons. Je krijgt een heerlijk ontbijt en een warme lunch en de hele dag door (alcoholische) drankjes. Het personeel is enorm aardig en efficient en vertelt onderweg veel over de route.
Deze leidt tussen bergen door, langs rivieren, een overweldigend landschap. Mijn medereizigers zijn met name Canadezen en Amerikanen, de meesten ouder dan ik, maar ook een paar gezinnen.

Op het werk verkopen tickets voor deze trein. Het is een geweldige ervaring, prachtige omgeving en heerlijk om 2 dagen zo te worden verwend. Toch krijg ik er ook een beetje een cruise-gevoel van, het had niet veel langer moeten duren, dan is mijn beleefdheid en gespreksstof toch wel op.

Jasper ligt bij een groot nationaal park, net als Banff, mijn volgende en laatste bestemming. Er is veel te doen hier, het wordt nog lastig kiezen.