Weg

8 oktober 2012 - Listvyanka, Rusland

Het apparaat waaruit ik roebels probeer te krijgen kan heel veel. Lottokaartjes, hotels, taxi's, pas als je je bankpas erin stopt komt de mogelijkheid van geld pinnen naar boven. Een taxichauffeur legt me met tegenzin uit hoe ik met een trein naar het centrum kom, hiermee bespaar ik zo'n 40 euro en probeer ik mijn zelfstandigheid omhoog te krijgen. Met de airexpress ben ik in 35 minuten bij een metrostation, vandaar moet ik nog 3 haltes naar het station waarvandaan de trein naar Irkutsk vertrekt. Russische metrostations zijn mooi vormgegeven, maar het is moeilijk voor niet Russen om er je weg te vinden. De stations hebben meerdere ingangen, hele lange roltrappen en de teksten zijn in Cyrillisch schrift. De beambte die ik de weg vraag haalt zijn schouders op. Gelukkig loopt een man langs die Engels spreekt, hij wijst me de weg. Zo kom ik op station Iaroslavskaja Voksal, een groot plein met veel mensen en veel ingangen naar treinen. Ik vraag waar ik moet zijn en word naar biven verwezen. Dat lijkt me niet juist, dus dan maar eerst eten, ik heb nog een paar uur. Ik beland in een cafe dat Bahnhof heet. De muziek staat voluit en om me heen wordt hard gebeld. Een man trekt zijn trui uit, zit er in een mouwloos shirt, zet zijn volle lippen aan een pak tomatensap en drinkt het in 1 keer leeg. Hij zucht hard en slaat zich een paar keer op de borst. Dan drinkt hij op dezelfde manier een literblik bier in 1 keer leeg. Vervolgens gaat hij mij gedurende de 2 uur dat ik er zit verlekkerd aan zitten kijken. Ik ben het zat en sta op. Buiten volg ik de mensen met de grote koffers. Ik zie westers uitziende mensen die met een beambte meelopen en ik spreek ze aan. Het blijken Engelsen. We blijken in hetzelfde rijtuig te zitten, wel een andere coupe. Ik leg mijn spullen op het onderste bed, een man komt binnen. Ik probeer een gesprek met hem aan te gaan, maar hij is Russisch. Ik teken waar waar Nederland ligt, maar hij snapt het niet en het interesseert hem ook niet. Een van de Engelsen komt langs, zij hebben een stinkende Rus in de coupe gekregen. Hij vraagt of ik wil ruilen: ja!!!