Drempel

2 oktober 2012 - Amersfoort, Nederland

Het wordt iedere reis erger, de grote tegenzin om te gaan vlak voor vertrek.

Mijn huis is overgedragen, er is kattenvoer voor 10 weken, de tas is gepakt. Ik heb al veel gereisd, een beetje kennis over wat mee te nemen en wat zelfvertrouwen zou je mogen verwachten, maar de paniek neemt toe. Heb ik wel alles mee, heb ik niet teveel mee, ga ik het financieel redden, wat als mijn tas wordt gestolen.

Online heb ik al ingecheckt voor mijn 1e vlucht. Mijn beste vriendinnetje kwam vanmiddag langs om me een paar keer te omhelzen. Van mijn zus heb ik een geweldig reisboek gekregen, met weetjes, quizvragen, Toon Tellegen-verhaaltjes, en met lijstjes waar ik kan invullen wat het mooiste en het stomste was van die dag.

Ik begin met 4 dagen in de trein.
Ik zal regelmatig zonder internet en andere moderne communicatiemiddelen zitten, zoals in de Gobi Woestijn, bij de monniken in Xiahe, op de Mekong Delta. In China moet ik maar afwachten of ik door de censuur heenkom.

De komende tijd draait de wereld niet om mij, maar ik draai om de wereld. Dat betekent dat ik wel veel zal schrijven, maar ik heb ook echt behoefte aan jullie verhalen. Dus mail me wat jullie bezighoudt, wat er hier gebeurt.

Nog 1 keer mijn tas herpakken, kijken of 'ie lichter kan.
En dan: weg.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Laetitia:
    2 oktober 2012
    Hey san, hoop dat je een geweldige tijd zult hebben met veel mooie plekken en bijzondere ontmoetingen. De tegenzin voor vertrek is herkenbaar. Zal je verhalen met veel plezier gaan lezen!
  2. Ellen:
    hey meis
    een hele goeie reis gewenst, super van je dat je dit durft! ben benieuwd naar je verhalen.
  3. Son ijzerman:
    2 oktober 2012
    leuk dan kan ik je volgen.
    geniet er maar van.
    ;-)
  4. Aukje:
    2 oktober 2012
    Sowieso fijn om je woorden weer te lezen. Klinkt als een heftige trip, succes!
  5. Bas:
    2 oktober 2012
    Ga met de wind, waai door, en kom fris weer thuis.
  6. Suzanne:
    2 oktober 2012
    Niet ver van de rand van het bos stond het huis van mier.
    De deur was open.
    De kamer verlaten.
    Het bed door elkaar, de deken lag half op de grond.
    De kast stond open en alle planken waren leeg.
    Er hing één oud omgekruld briefje aan de muur, waarop stond:
    De mier, dat ben ik. ( T.T)
    Lieve Sanne , een hele goede reis toegewenst . Ik zal je verhalen volgen !
  7. Dennis:
    2 oktober 2012
    Morgen vertrek je voor 2,5 maand!
    Heerlijk een mooi vooruitzicht :-)
    Ga van ieder moment GENIETEN!
    Ook naar Thailand en Nieuw Zeeland, waar ik ooit ook ben geweest ;-)
    Heb mijn wereldreis in stukjes gehakt, ieder jaar een deeltje....
    Tip: Ga naar de Pinguin's op het Otago schiereiland bij Dunedin.
    Je komt hier letterlijk oog in oog met de Pinguin, je loopt namelijk in loopgangen.
    Heel Heeeeel Veeeeeeeeel Plezier!
    Groet,
    Dennis uit Emmeloord (Reisgenoot: Peru Chili Bolivia)
  8. Bruno:
    2 oktober 2012
    Enjoy, take care, we zijn allemaal jaloers!
  9. Ron:
    3 oktober 2012
    Welkom In Moskou. Als het goed is ben je geland en met je koffer door de douane heen. Heb heel wat keren op de klok gekeken vandaag. Weet niet of dat de komende 74 dagen ook zo zal zijn maar ga me best doen.
  10. Guurtje Wink:
    3 oktober 2012
    Vandaag de hele dag aan je gedacht! Moskou heeft je vast 'streng' begroet. Zo zijn mijn ervaringen qua 'ontvangst van douanebeambten' in de treinreizen Amsterdam - Moskou.
    N.B.
    Houd je taai & laat je niet kisten tijdens de treinreis Moskou - Irkutsk. Je hebt in ieder geval een spork! Kan je wat 'prikjes' uitdelen. Grapje.

Leuk nieuwtje voor mij, die lijstjes 'mooiste en stomste van de dag'. Ga ik voortaan ook doen tijdens mijn reizen.

Vandaag was het natte herfstdag. Bomen vol schitterende kleurrijke bladeren. In de Brasserie bij mij om de hoek daarvan genoten met glas wijn en het 'kijkboek' Vincent van Gogh My Dream Exhibition.

Trein-ze! Tot mails!
  11. Brigitte:
    Morning!

Heb gister hard aan je gedacht, ik hoop dat je vannacht lekker hebt geslapen nu alle stress van het weg gaan van je afgevallen is ( of nog niet?). Bloemetje wiegelt gezellig op m'n tafel, dank hiervoor! Word er ook heel blij van :)
  12. Ron:
    4 oktober 2012
    Hallo allemaal, we gebruiken de blog van Sanne ook maar om haar smsn met jullie te delen. Vandaag heeft ze naar Noor (haar zus) de volgende sms geschreven:
    "Zit nu op de trein, het gaat goed, deel de coupé met leuke Engelsen"
    In ieder geval heeft ze zo te lezen goed gezelschap gedurende haar lange treinreis.
    Groeten van Ron (haar broer)
  13. Ron:
    4 oktober 2012
    Hi Sanne, we waren erg verrast door je sms. Ook nu zorgt de techniek weer voor iets moois, een sms uit een rijdende trein ver weg vanuit Rusland. We hopen dat je een gezellige reis beleefd en onderweg mooi en bijzondere omgevingen, mensen en dingen ziet. Ben nu al benieuwd naar je foto's. Liefs Ron
  14. Son ijzerman:
    4 oktober 2012
    ben blij dat het goed met je gaat,maak er maar fijne dagen van.groetjes Son.
  15. INE:
    5 oktober 2012
    Dag Sanne! Fijn dat je zo te lezen goed gezelschap hebt tijdens de lange treinreis! Op mijn tafel ligt de wereldatlas met je reisschema en ik kan dan een beetje volgen waar je naar toe
    gaat. Hartelijke groeten vanuit een kletsnat Limburg.
    Liefs van Ine.
  16. Guurtje Wink:
    6 oktober 2012
    Sanne, je weet 'smsen' doe ik niet. Wel leuk te lezen dat je via dit medium contacten onderhoudt met familie & vrienden. Fijn dat je aangenaam gezelschap hebt tijdena je treinreis naar Irkutsk. Je begrijpt dat ik mijn dagboek/hemaschrift lees & herlees over diezelfde treinreis. Herbeleef die 'spannende treindagen'. Word je ook door Olga opgewacht? Zo ja, doe haar de hartelijkste groeten. Ook aan de 'mevrouw' van het Baikal Chalet Listvyanka. Of ze nog weet wie ik ben, weet ik niet. Hoewel...!? Het café met terras aan de haven Listvyanka is een aanrader. Tip: je kan beter een fles wijn kopen, dan iedere keer een glas wijn bestellen. De mevrouw achter de bar 'leerde me dat in gebaren taal'.

Vast & zeker doe je de Circumbaikal Railroad Tour. Geschiedenis hiervan 'dramatisch' indrukwekkend. De natuur 'schitterend' indrukwekkend. Maar ja, dat weet jij beter dan ik.

Onlangs met Teun, nu 4 jaar, een middag doorgebracht op het terras van de 1ste Klas Pub van het Centraal Station. Ja, ja...treinen kijken. Het toeval wilde dat de ICE daar aankwam & vertrok. Al die conducteurs en passagiers met grote & klein rolkoffers vond hij prachtig. Ook de grote rugzakken & kleinere 'buikzakken'. Hoewel hij van de laatste soort zakken, dacht dat er een baby in zat!
    Tot de volgende keer met hartelijkste groet uit, vandaag zonnig Amsterdam! Ga straks een eindje lopen.
  17. Ron:
    8 oktober 2012
    Hi Sanne, volgens het reisschema ben je intussen gearriveerd in Irkutsk. We hopen dat je een heerlijke (maar waarschijnlijk ook vermoeiende) treinreis hebt gehad dus daarom "Welkom in Irkutsk". Hier alles Ok en verhuizing volgens plan goed verlopen.
    Groetjes Ron
  18. Sanne:
    8 oktober 2012
    Hallo allemaal, erg bedankt voor alle reacties, heel erg fijn om te lezen als je op zo'n afgelegen plaats zit. Op mijn schoot ligt nu een heel jong katje te slapen, dus ik voel me hier reuze thuis. Morgen nog een dagje Irkutsk en dan met de trein naar Ulan Batar. Daar ben ik waarschijnlijk een week onbereikbaar omdat ik door de Gobi woestijn trek en ik verwacht niet dat ze daar internet hebben. Alle goeds voor jullie en bedankt voor het meereizen en meeleven!
  19. Laetitia:
    8 oktober 2012
    Wat schrijf je ontzettend mooi! Zo leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ik voel met je mee! Mongolie ga je vast geweldig vinden.
  20. Noortje:
    8 oktober 2012
    Ja, ook ik geniet van je manier van (be)schrijven. Het voelt een klein beetje alsof we meereizen. Had ik natuurlijk ook liever gedaan dan je dit alles alleen te laten beleven (zei ze met een vleug jaloezie). Goed dat je mensen aanspreekt voor hulp en je ziet wat het je al gebracht heeft in de trein met de Engelsen. Ik had je gevraagd af en toe een beschrijving te geven van de mensen om je heen en ik word op mijn wenken bediend. Jammer dat we nu een week niets kunnen lezen, maar daarna ...........
    Dikke zoen! Ook voor Sabayon!
  21. Jeroen:
    8 oktober 2012
    hoi Sanne, mooi hoor, ben toch wel een tikkeltje jaloers, leuk je verhalen te lezen. Geniet van de nachtelijke sterrenhemels in Mongolie (foto ervan?). veel plezier met je avontuur, ik blijf je verhaal volgen, groeten, Jeroen, TRW
  22. Hennie:
    9 oktober 2012
    Op naar Mongolië!!! Heerlijk om je verhalen te lezen, ik geniet er echt van! Ben heel ook benieuwd naar je verhaal over de Mongolië toer...een hele week wachten (zucht)
    Heel veel plezier en tot over een weekje,
    Dikke knuffel, Hennie
  23. Noortje:
    9 oktober 2012
    Mooie foto's. Vooral die portretten van de mensen aldaar spreken me erg aan natuurlijk. Ik heb de foto's net bekeken samen met Bram, een vriend van ons die ook dit deel van je reis heeft gemaakt. Hij herkende er direct één en ander van. Tot over een week (jemig! wat duurt dat lang!)