Skagway

4 augustus 2014 - Skagway, Alaska, Verenigde Staten

De geschiedenis van Skagway begint pas echt als in 1887 kapitein William Moore oppert dat er goud te vinden is in de regio. De Klondike Gold Rush begint en de eerste schepen met goudzoekers uit Amerika en Canada komen aan in het gebied. Vanwege de barre omstandigheden keren er weinig terug.

De White Pass is de natuurlijke grens tussen Alaska en British Columbia, tegenwoordig tussen Canada en Amerika. In 1897 wordt de spoorlijn aangelegd die Skagway en Whitehorse verbindt. Als in 1900 de goudkoorts grotendeels voorbij is wordt de lijn nauwelijksmeer gebruikt. Bij de aanleg zijn veel mensen en paarden omgekomen.
De lijn is nu in ere hersteld voor toeristen en is erg populair.
Het eerste deel kan niet meer per trein dus reis ik per bus van Whitehorse naar Skagway . Een mooie route langs meren, bergen en dorpjes. De treinreis van Fraser naar Skagway is spectaculair. Je rijdt door de bossen tussen de bergen door, door tunnels en over houten bruggen, je proeft de geschiedenis van de goudzoekers.
Skagway is een heel leuk stadje tussen de bergen. Er wonen ongeveer 800 mensen maar de stad wordt dagelijks overspoeld door toeristen, met name dagjesmensen die een paar uur aanleggen met de grote cruiseboten. In WhItehorse stonden nog een paar panden met oude gevels, het deed wat kitsch aan. Hier zijn alle winkels nog in oude stijl, de woonhuizen zijn typisch Amerikaans en de chevrolets brommen fijn. Een prachtige oude begraafplaats buiten de stad, met graven van rond 1900, maakt mijn dag helemaal af.

1. Noortje:
    4 augustus 2014
    Wow! Die treinreis! Doet me denken aan mijn rit in Ecuador op het dak van de trein. Ziet er erg spectaculair uit. En de begraafplaats ziet er ook bijzonder uit. Fijn dat het er allemaal tot nu toe zo gemoedelijk uitziet en aandoet. Kus.
  2. Hennie:
    5 augustus 2014
    Oohh ik loop achter met lezen, werkt niet helemaal als je mail op geeft voor een nieuw reisverhaal.
    Maar ik geniet niet minder van je mooie verhalen en je prachtige foto`s. Ik begin me stiekem een beetje te verheugen op mijn reis door je verhalen!
    Die foto`s van de treinreis zijn echt prachtig, geniet van het prachtige land en de vriendelijke mensen!!
    Dikke knuffel, Hennie