Siberie

8 oktober 2012 - Listvyanka, Rusland

Het is nog donker als ik op het perron van Irkutsk wordt opgehaald door een jonge uitgave van Sven Kramer. Hij brengt me met een chauffeur naar mijn verblijf voor de komende dagen aan het Baikalmeer. Het is 1 uur rijden door berkenbossen. Sven sukkelt in slaap, ik zie een politieauto met knipperende lichten, daarvoor een personenauto en daarvoor ligt iemand op de grond, armen en benen wijd, bedekt met een jas.

We arriveren in Listvyanka. De stad aan het meer is een megelmoes van oude houten huisjes met kleurrijke raamkozijnen, en bonte lelijke kastelen met torentjes. De stad bestaat uit 1 grote weg langs de boulevard waarlangs op zondag veel wordt geflaneerd. Jongeren krijgen er hun 1e kus of poseren stoer op een quad. Vanaf de hoofdstraat lopen een aantal zijwegen naar de houten huisjes. Honden blaffen vanachter de hoge schuttingen, mensen timmeren in hun tuinen aan vakantiewoningen en naast de voordeur walmt het door de vis die wordt gerookt.

Er is een kerk, een theater, een begraafplaats tegen de heuvels. Er zijn cafe's, winkeltjes, toeristenbureautjes. Maar buiten hetw eekend, buiten het seizoen en op een regenachtige maandag is er niet veel te beleven in Listvyanka, ook niet na een wandeling van 10 kilometer.

1. INE:
    8 oktober 2012
    Sanne, je moet gewoon wel al je belevenissen lezen! Ik kon niet stoppen! Wat heb je in die korte tijd al veel beleefd! Fijn dat je treinreis gelukkig goed is verlopen. Heb je nu een redelijk onderkomen gevonden? En nu de reis naar Mongolië en dan de rondreis. Houdt je nu ook nog een dagboek bij, of alleen Noortje's boek? Ik dank je heel erg dat ik "mee mag reizen" en weet nu al dat ik je even moet gaan missen, maar node hoor!
    Heel veel kijk plezier voor de rondreis, liefs, ook een pootje van Japie! Was het erg moeilijk om van het "gast-poesje" afscheid te nemen. Ik dacht meteen aan: ik zou je zo graag in een doosje willen doen . . . . ..lieve groeten, INE.
  2. Wouter:
    Hee Sanne,
    Mooie belevenissen zo te zien! Toevallig ik kom ook in het paradijs aan op 09/11! Ga je ook nog naar Tuol Sleng (S21)? Geniet ervan. Groeten WL
  3. Guurtje Wink:
    9 oktober 2012
    Sanne, met je meelopen en -kijken en -genieten in Listvyanka heb ik zojuist gedaan bij het lezen van je reisbericht. Het thema fotoalbumpje Listvyanka is in de maak! Is de boulevard nu gereed? Heb je nog een duik in het Baikal Meer genomen? Ik heb wat staan pootje baden. Mijn drie dagen daar waren 'zonovergoten'. Hopelijk die van jou ook. Wind & regen lijken me niet echt aantrekkelijk in die 'uithoek', hoewel...heeft ook zijn charme. De heerlijke vis gegeten?

De volgende treinreizen met stopovers zal ik doen met atlas & landkaarten in de hand of zoiets. Zoals je weet is dat totaal nieuw voor me. Pas in Bangkok 'reis ik thuis met je mee'. Is zogenaamd bekend terrein. Ga straks zoeken naar het hotel in Bangkok waar de 'groten der aarde' vertoefden. Ik lunchte daar in de jaren 90 als 'piepkleine uit Amsterdam Noord'! Het was een aanrader van een vriendin van mijn moeder. Goede tip was dat.

Digitaal gesproken tot spoedig ziens. Vol verwachting kijk ik uit naar je berichten over Mongolië, China (o ja, Hong Kong ben ik wel een paar keer geweest; even vergeten!), Cambodja en Laos.
    Hartelijkste groet.
  4. Ron:
    9 oktober 2012
    Hi Sanne, mede namens papa en mama complimenten voor je leuke, eerste, reisverhalen. We hebben met z'n allen zitten smullen. Noor heeft gezorgd dat de tekst van de weblog vergroot in hun mail zat dus daardoor konden ze het prima volgen. Leuk ook die eerste foto's, we hadden ze nog niet ontdekt maar dankzij de tip van Ine gevonden. Heel veel plezier de komende tijd en we kijken uit naar de volgende verhalen over 1 week.
    Groetjes, Ron.
  5. Bruno:
    Hoi Sanne,
    Ik hoop dat je dit nog ziet voordat je in China bent, ik gebruik alleen expat shield
    wat je een engels ip adres geeft, maar of dat voldoende is ? Je kan ook het Tor
    netwerk gebruiken, maar dat maakt allees retetraag.
    Misschien dat deze link helpt.

Succes! :)
  6. Dien:
    9 oktober 2012
    Hoi Sanne, wat een reis! het is net of ik opnieuw in Rusland ben, de oude vrouwrjes met de hoofddoeken en de plastic tasjes...wij waren verteld dat die"misschientjes"genoemd werden, misschien was er ergens iets te koop...
    Vina heeft de treinreizen ook gemaakt, ze verheugd zich op jouw verhalen. Helen, mijn buurvrouw/vriendin vroeg of ze mee mocht reizen met jou. Zoiets zou ze ook wel willen doen.
    Lieve Sanne, neem al dat moois in je op, ook de minder mooie dingen en armoede zijn een onderdeel van dit enorme land en van jouw ervaringen Lieverd, goede reis, God speed!
  7. Guurtje Wink:
    14 oktober 2012
    Dag Sanne,
    Zo te zien op je route, reis je op een of andere wijze, met name met treinen denk ik, in Mongolië & China. Lijkt me aardig spannend. Kijk uit naar je volgende 'reisverslag'.

Vanmiddag ga ik naar de film Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens in EYE Filmmuseum aan het IJ. Het is de eerste verfilming van Brams Stokers roman Dracula uit 1892 (?). Je begrijpt waarom ik je dit vertel: mijn treinreizen vorig jaar naar & verblijf in Sighisoara & Brasov. Dracula was daar bij wijze van spreken in alle opzichten 'aanwezig'. Met name de donderslag bij heldere hemel met korte plensbui toen ik in het 'huis van Dracula' genoemd boek van Bram Stoker zat te lezen.

Deze zwart wit film 'zonder geluid' is van 1921. Vanmiddag met live begeleiding op het bioscooporgel van Schoonhoven. Het is vandaag een regenachtige zondag. Past mooi bij de film waarvan ik zeker zal genieten.
    Groeten & tot de volgende keer!
  8. Vina:
    15 oktober 2012
    Hallo Sanne, Frans heeft gisteren je weblog geinstalleerd zodat ik nu mee kan genieten van je belevenissen. Mijn reis heb ik gemaakt in 1994, dus er zal toch wel wat veranderd zijn... Samen met Tina, ik mis haar nog altijd, maar wat ben ik blij, dat ik zulke mooie herinneringen aan haar heb. Over je tegenzin om te vertrekken naarmate de reis dichterbij komt kan ik meepraten, hoor! Het gaat pas over als je in de trein zit.En een volgende reis is het weer hetzelfde liedje. Wat fantastisch, dat je een week in Mongolie blijft. Ik was er maar een paar dagen, maar wat heb ik genoten. M'n foto's getuigen ervan.
    Hartelijke groeten, tot schrijfs, veel liefs, Vina.
  9. INE:
    17 oktober 2012
    Hallo Sanne, Ik ben zo benieuwd hoe de rondreis in Mongolië geweest is! In hoeveel vervoermiddelen heb je gezeten? Had je wel redelijke overnachtings-plaatsen? Ik kijk wel een paar keer per dag of er nog nieuws van je is! Weer goede reis toegewenst voor de komende dagen! Liefs van Ine.