Grenzen

17 oktober 2012 - Irkutsk, Rusland

Op het laatste moment komt er nog een jongen in mijn coupe. Het blijkt een Engelse journalist, hij gaat zich vestigen in Peking om een boek te schrijven over de jongerencultuur aldaar. Gedurende de treinreis van Irkutsk naar Ulaan Bataar ontpopt hij zich als een echte schrijver. De gesprekken die we voeren zijn meer verhoren, hij is niet snel tevreden met een antwoord, hij vraagt dóór. Als ik hém iets vraag, antwoordt hij bedachtzaam. Daarna stelt hij snel een nieuwe vraag zodat de aandacht bij hem weg is. En dan zegt hij: "En nu ga ik schrijven," en hij pakt zijn journalisten-blocnote.

We komen bij de Russische grens. De conductrice maakt duidelijk dat we er 2 uur uit moeten. Het station is een saai gebouw. Het heeft een kale wachtruimte en gesloten loketten. Achter het station is een kleine markt, koeien lopen door het naastgelegen park. Ik ga terug naar het perron en sla het rangeren gade. Er zijn ongeveer 6 sporen, ons rijtuig staat samen met 3 andere rijtuigen op perron 1, inmiddels zonder locomotief. Op spoor 2 staat een enkele wagon. De locomotief gaat naar het ene rijtuig. Samen rijden ze weg, komen een tijd later weer terug op spoor 1. Ze koppelen aan de 4 rijtuigen die daar al stonden. Hij rijden alle rijtuigen weg, met onze spullen. Na een kwartier komen ze allemaal weer terug op spoor 2. Daar wordt ons rijtuig ontkoppeld. De locomotief rijdt weg met de rijtuigen min die van ons. Deze komen weer op spoor 1 te staan. Dit alles heeft zo'n 2 uur geduurd. Ondertussen staan beambten steentjes te voeren aan de duiven. Wij gaan maar eens kijken bij ons rijtuig. De conductrices liggen op bed tv te kijken. Na aandringen mogen we binnen verder wachten. Er komen Mongolen in onze trein die nu enkel uit 1 rijtuig bestaat. We krijgen er 2 jongens bij, Milgaa en Baagii, die hebben deelgenomen aan een kickboxtournooi. Milgaa is 1e geworden, hij laat ons trots zijn gouden plak en beker zien.

Dan begint de controle.
Iemand met een hesje vraagt wat algemene vragen. Dan een man met een uniform en een hele grote pet, hij kijkt heel erg streng. Hij blaft wat bevelen: mijn paspoort moet uit het hoesje, de Mongolen moeten zitten. De paspoorten worden meegenomen, samen met wat immigratiepapiertjes. Ondertussen komt een drugshond langs en moeten alle kastjes en tassen open. Na een uur komen de paspoorten terug, en komt er weer iemand die out zegt. Terwijl wij op de gang staan wordt onze hele coupe onderzocht. Na ruim 5 uur gaan we eindelijk rijden.

Een halfuur later zijn we bij de Mongoolse grens. Weer immigratiepapieren invullen en weer strenge mensen. Eerst een meneer in pak die me vraagt waarom er een scheurtje zit in een pagina in mijn paspoort. Many travels, sir. Dan een mevrouw die 'aankijken' roept, om je te kunnen vergelijken met je pasfoto. Ze neemt de paspoorten mee. Dan een mevrouw die vragen stelt zoals 'wat zit er in je tas' en dan zet ze stempels op het immigratiepapier. Vervolgens moeten we de gang weer op, een militair checkt de coupe. Tenslotte een mevrouw die de tassen doorkijkt.

Na totaal 2,5 uur krijgen we de paspoorten weer terug. De Mongolen stappen uit. Ze kopen aan het loket een kaartje voor de zitrijtuigen die aan ons rijtuig zijn gekoppeld.
We gaan weer rijden, andere grenzen overstijgen, verder Mongolie in.

1. Sanne:
    17 oktober 2012
    Lieve allemaal. Wederom heel erg bedankt voor het meeleven.Het doet me erg goed jullie mails te lezen na een hele indrukwekkende week rondtrekken door dit bijzondere land. Ik weet dat velen erg benieuwd zijn naar de verhalen, ik zoek echter de woorden nog die recht doen aan wat ik gezien heb. Morgen stap ik in de nachttrein naar Peking, dan hoop ik dat de woorden komen en in Peking hoop ik ook jullie persoonlijk te kunnen antwoorden.
    Ik kan al wel een werktitel vrijgeven om een kleine sfeerimpressie te geven:geitenmelk, sneeuwstormen, jaks terwijl je plast en andere avonturen.

Tot snel!
  2. Claar:
    17 oktober 2012
    He Sanne, lees nu pas al je verhalen. Ik vind je zo stoer, zo alleen op reis! Volg met interesse je verhalen én je foto's. Liefs Claar
  3. Noortje:
    17 oktober 2012
    Ha liefje, hoe het passeren van een grensovergang al kan leiden tot een verhaal van 12 regels. Aan mijn vraag om de mensen in je omgeving te beschrijven wordt goed gehoor gegeven: wat schrijf je toch lekker. Succes met zoeken naar de juiste woorden. Dikke zoen!
  4. Sanne:
    17 oktober 2012
    @noortje: heb jou en ron net een sms gestuurd, het mailen wil niet echt lukken vanuit hier. Hopelijk wel weer vanaf Peking. Liefs!
  5. INE:
    17 oktober 2012
    Sanne, heerlijk om je verhaal te lezen! Meid, wat lijkt me dat eng, je paspoort af te moeten geven! Ik vind het heel erg knap wat je doet, en dat je het allemaal durft! Tot je volgende brief, ik heb er nu weer van genoten! Liefs, en goede reis morgen,
    INE.
  6. Rene & Juliette:
    17 oktober 2012
    Ha Sanne, leuk om even te lezen van je grote reis! groeten van ons & Eric & Sandy!
  7. Angeline:
    17 oktober 2012
    Sanne, hardstikke leuk om je avontuurlijke reis te kunnen volgen! Leuk geschreven en mooie foto's. Ga zo door!
  8. Noortje:
    17 oktober 2012
    Sms ontvangen. Slaap lekker in - eindelijk weer - een echt bed!
  9. Dien:
    17 oktober 2012
    wel griezelig Sanne, al die controles en dan ook nog zonder paspoort. Is de coupé nog een beetje comfortabel of niet? Heb je nog kunnen eten onderweg?
    Praat jij Engels of Duits met die controleurs? Jij zult het wel koud hebben of krijgen, denk ik. Hier is het 16-18 graden, veel wind.
    Lieverd, tot morgen, wel te rusten,
    Dien
  10. Hennie:
    Lieve Sanne,
    Ik hoop dat je net zo geniet van je belevenissen als ik van je verhalen!! Slaap lekker, morgen ben je in Peking...
    Dikke knuffel van mij!!!
  11. Michael:
    18 oktober 2012
    Heey Sanne,
    Wat een geweldige verhalen! wat een leuke en indrukwekkende dingen maak je mee. En vooral.. wat kan je ze boeiend opschrijven :)
    Groetjes Michael
  12. Guurtje Wink:
    18 oktober 2012
    Wat een spannend verhaal, Sanne! Ik denk terug aan de treinreis Odessa - Kiev - Moskou. Ook het rangeren is me bekend van mijn treinreizen Amsterdam - Moskou - Amsterdam. Dit in verband met andere spoorbreedte in Belarus. Wij treinreizigers mochten de trein niet uit. De w.c.'s gingen op slot. Paspoorten verplicht afgegeven. Norse douane en maar wachten, wachten, wachten...! Ook de honden vond ik erg griezelig. Maar ja...zo gaat dat. Australië en Amerika binnenkomen, hoewel vrij vaak gedaan, blijft voor mij ook een 'heksenketel'.

De film naar het boek van Bram Stoker die ik afgelopen zondag in EYE zag is fantastisch. Een aanrader!

Nu beste lieve Sanne, reis heerlijk & vol spanning verder. Zie uit naar het vervolg relaas van je reisavonturen!
  13. Marjan Stalenhoef:
    19 oktober 2012
    Ha Sanne,
    Mark stuurde me je reisverhalen door. Spannend! Een Dappere Dodo ben je.
    Geniet ervan en behouden thuiskomst, groet, Marjan
  14. Elly:
    19 oktober 2012
    Hi Sanne,
    Wat een prachtige verhalen. Wat een mensen kom je tegen, zo verschillend met de westerse wereld. Stoer hoor, zo in je eentje. Geniet van al het moois en wij genieten dan weer mee met jouw verhalen. Veel plezier.
  15. Bruno:
    20 oktober 2012
    Ja haha zie je wel !! ik zou er nooit binnengekomen zijn via de grensovergang.