Rudolph

5 december 2012 - Melbourne, Australië

In Sydney kun je je het makkelijkste en goedkoopste voortbewegen met de trein, de stad heeft een uitgebreid treinennet dat functioneert als een metro. Ik neem de trein van Centraal naar Kings Cross. Mensen op de trein wensten me veelbetekenend succes toen ze hoorden in welke wijk mijn hotel stond, Kings Cross staat bekend als uitgaanswijk. Een levendige wijk, staat er dan in de reisgidsen.
En ja, als ik het station uitkom zie ik zwervers, dronken mensen en sexshops. Zodra ik de zijstraat naar mijn hotel in loop maken deze plaats voor cafés en restaurants. Mijn hotel bevindt zich boven een ontbijt-en lunchcafé. Ik word hartelijk begroet door de Italiaanse eigenaar George en zijn vrouw. De kamer is eenvoudig maar prima en betaalbaar. Ontbijt is inbegrepen en vindt plaats in het café of aan één van de twee tafeltjes op straat. Je krijgt een sleutel mee, na drie uur zijn ze weg, naar het gezin.

De komende dagen zal ik de hoogtepunten van Sydney bekijken. Om een eerste indruk te krijgen ga ik naar Australian Square. Je hebt de Sky Towers, maar volgens de treinpassagagiers zijn die druk en toeristisch. Ze raadden daarom deze bar aan, op de 47e verdieping van een kantoorpand en ze hadden gelijk, je hebt er geweldig uitzicht over de stad. Vooral aan het eind van de middag, als de lichten worden ontstoken, is het prachtig. Helemaal spectaculair wordt het als ik in mijn stoel aan het raam op een draaiende vloer zit. In ongeveer een half uur draai ik 360 graden rond zonder mezelf te bewegen, op de handeling van mijn glas wijn naar mijn mond brengen na.

In de stad zijn de etalages al volop in kerstsfeer. Myer pakt het grootst uit met liedjes vertolkt door schapen en muizen. Zelfs ik, die een grote hekel heeft aan feestdagen,maak vertederd.
Ik loop naar de Royal Gardens, met de bosnische tuinen en heel veel joggers. De Sydney Opera, die kleiner lijkt dan op tv, zo tussen al die hoge gebouwen. The Rocks is een leuke wijk bij de haven, met oude pakhuizen waarin nu restaurants zijn gevestigd. Harbour Bridge, geliefd object op trouwfoto's. Voor ik het weet beland ik in een islamitische trouwmenigte terwijl ik in het park aan de voet van de brug in de zon lig. En trouwerij of niet, om half vijf gaan de mannen op de knieën richting Mekka. Ik heb met mijn neus teveel richting de zon gekregen, zodat deze nu net zo rood is als die van Rudolph.
Ik bezoek het Museum of Contemporary Art, de kunst is grotendeels niet echt mijn smaak, het biertje op het dakterras wel.
Ik ga naar Darling Harbour, met nog meer parken en boulevards met restaurants, en verken de stad verder door de diverse wijken te doorkruisen.

Op zaterdag zijn er werkzaamheden op het traject Sydney - Melbourne waardoor ik de eerste twee uur afleg per bus. De chauffeur verontschuldigt zich meermaals. Gedurende de zes uur durende treinreis zie ik weer kuddes kangoeroes wegspringen.

Vanaf het station Southern Cross loop ik naar het hotel. Dit bevindt zich in het midden van de stad, in een autovrije straat vlakbij Federation Square (Fed Square). Ook hier een eenvoudig maar betaalbaar hotel. Er is officieel geen ontbijt inbegrepen maar op de kamer is wel een koelkast, magnetron, broodrooster en waterkoker. Iedere dag liggen er twee boterhammen in de koelkast, zijn er zakjes thee en wat beleg. Er is geen laundryservice maar er staan twee grote wasmachines en drogers zodat je zelf je was kunt doen. Ook is er geen internet maar op Fed Square kun je gratis internetten, dus daar begint mijn dag meestal. Meestal buiten op de trappen in de zon, soms met warme chocolademelk in het café als het meer is gaan waaien.

In Melbourne is een gratis tram die iedere 10 minuten een rondje door het centrum rijdt en een gratis bus die ieder half uur het centrum aandoet plus bezienswaardigheden die hier iets buiten liggen. Op straat staan vrijwilligers in rode hesjes toeristische informatie te geven.

Op Fed Square zijn regelmatig optredens of kleine festivals. Op de zondag dat ik er ben is er een fairtrademarkt met live muziek en kraampjes met eten en leuke spulletjes. Op maandag staat het plein in het teken van beweging, met name voor hen die een lichamelijke beperking hebben.

Ook in deze stad is men volop met kerst bezig. Myer heeft in zijn etalages een kerstverhaal uitgebeeld, er staan lange rijen voor. Tegenover het hotel is een kerstplein, hiervandaan hoor ik regelmatig kerstliedjes en kinderen kunnen hier een speurtocht doen. Het blijft raar, kerst in combinatie met blauwe luchten en 20 graden.

Ik loop deze dagen veel door het centrum, loop door Chinatown, het Italy Precinct, het Greek Precinct. Er zijn veel markten in Melbourne, de grootste is de bijna dagelijks geopende Queen Victoria Market. Het eerste deel is nog met ouderwets aangeklede kiosken, met mooie oude borden. Dit zijn kiosken met onder andere kaas, noten, koffie. Ik kook er tapas voor mijn diner.
Verderop schreeuwen marktkooplui zich schor om hun groente en fruit, vlees en vis te verkopen. En dan is er nog een grote soort vlooienmarkt, met souvenirs, kleding, diverse producten. En tenslotte is er een foodsquare, dat zie je hier veel. Een groot plein met tafels en stoelen en diverse eettentjes.

Ik heb in de door mij bezochtte Australische steden lang niet alles gezien. Maar ik heb wel een goede eerste indruk gekregen en een aantal dingen vallen op:
- de mensen zijn gastvrij, behulpzaam en zeer dienstverlenend
- je wordt uitgenodigd op het gras te lopen, te picknicken, bomen te omhelzing, op de vele bankjes en pleinen te zitten
- veel gratis en schone openbare toiletten
- in restaurants vaak ongevraagd nog voor het bestellen een gratis fles water
- goed (gratis) openbaar vervoer
- regelmatig gratis wifi in (een deel van) de stad
- meisjes/vrouwen dragen vaak hele korte strakke rokjes, kinderen nog in schooluniform
- de snor is terug! Althans dat dacht ik. Ik zag veel jonge mannen met snorren, maar las later dat er een actie was om geld in te zamelen met het afscheren van die snoeren, voor prostaatkanker. Toch zag ik ook daarna nog regelmatig jonge mannen met snor.
- links rijden betekent op straat als voetganger ook links lopen, ik kan er maar niet aan wennen

Het is een land waarvan ik maar een klein stukje heb gezien, maar waar ik me zeker thuisvoel.

1. Dien:
    5 december 2012
    Wat leuk om verrast te worden met je lange mail. Ja, ik denk wel dat je veel langer nodig hebt om zelfs maar één stad te bekijken. De snorren zijn hier ook "gekweekt", maar inmiddels zien we weer kale snoetjes. San, het begint echt winter te worden nu. Natte sneeuw en vrieskoud soms. Wish I was there...
    goede reis, Dien
  2. Noortje:
    5 december 2012
    Sanne, the red nosed tourist, had a very shiny nose, and if you ever saw it, you could even say it glows.
    Zo, en nu nog even het serieuze werk (van internet):
    Elk jaar, in november, vraagt Movember aan mannen over de hele wereld om hun snor te laten staan, met als doel geld in te zamelen en aandacht te vragen voor gezondheidsproblemen van mannen. In 2003 lieten mannen in Australië voor het eerst hun snor staan voor Movember. Sindsdien heeft de gezondheidsboodschap van Movember steeds meer mensen over de hele wereld bereikt. Movember organiseert momenteel officiële campagnes in Australië, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, Finland, Nederland, Denemarken, Noorwegen, België, de Tsjechische Republiek, Spanje, Hongkong, Singapore, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Zwitserland en Oostenrijk.
    Zo, weer wat geleerd. Zoen!
  3. Bruno:
    6 december 2012
    Hee dit stond vandaag op facebook:

The Bob Barker has arrived in Wellington, New Zealand. The ship will be open to visitors at the Taranaki Street wharf.
  4. Vina:
    6 december 2012
    Wat geniet ik steeds weer van je verhalen, dank je wel! Ik logeerde er ook een paar dagen, daarna ging ik naar Wollongong plm 100 km Zuidelijker. Toen ik er was was't koud. Ik heb er zelfs bij het Leger des Heils (kringloop) een dik wollen vest gekocht. Maar nu ga je naar NwZeeland; dat was ook nog een wens van mij, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen.
    Geniet meer veel van je laatste week in de zomerzon; hier is't echt winters. Big hugh.
  5. Guurtje Wink:
    6 december 2012
    Uitnodigend je verhalen over Australië te lezen. Uitnodigend in de zin van: ik zou zo wel weg willen vliegen naar dat bijzondere continent. Zeker nu hier een aardig pak sneeuw is gevallen. Schitterend witte 'plaatjes', maar...toch! De winter is niet écht mijn seizoen, omdat ik een giga koukleum ben.

Wat een gezellig foto van het verrassingspakket. Leuke herinnering. Tijdens mijn 'wereldreis 2011' ontving ik in Canada/Toronto geheel onverwacht een pakketje met boek & sjaal van een goede vriendin. Dat was ook een verrassing. De douane verklaring en deel van het inpakpapier heb ik als 'curiositeit' in mijn dagboek geplakt. Het was gewoon om nooit te vergeten!

En nu ben je al in Nieuw Zeeland. De tijd snelt. Beter gezegd: de dagen 'stormen' voorbij. Geniet van elke minuut van de dag 'daar zo ver weg! Zeker weten dat je dat doet. Je mails stralen dat in woorden uit.
    Hartelijkste groet!
  6. Sanne:
    7 december 2012
    @ Noortje: ja, dat had ik dus ook in de krant gelezen. En toch kwam ik in december ook nog snorren tegen bij jonge mannen, dus misschien zijn ze toch weer in opkomst!
  7. Sanne:
    7 december 2012
    @ Bruno: ben bang dat het mij niet gaat lukken, ben maar een avondje in Wellington, anders was het interessant geweest!
  8. Sanne:
    7 december 2012
    @ Guurtje: Het gaat inderdaad snel nu maar ik geniet nog erg. Nieuw Zeeland is prachtig, heel groen. Het weer is wel een stuk minder, we hebben regen en het is een stuk kouder. Kan ik vast wennen aan Nederland en weeralarms, e.d.
  9. Drieke:
    7 december 2012
    Ha Sanne, een lieve groet en ik ben diep onder de indruk! Wat een reis! Geniet van Nieuw Zeeland! Drieke
  10. Guurtje Wink:
    8 december 2012
    Leuk, Sanne, je antwoord te ontvangen uit het verre Nieuw Zeeland. Het is daar inderdaad kouder. Dat was mijn ervaring 'toen in februari & maart 2001' ook. Weeralarm oranje van gister, was gelukkig loos alarm. Nu zonneschijn, maar wel aardig glad. Fijne tijd nog....!!!
  11. Sanne:
    8 december 2012
    @ Drieke: dank je. Ik heb al gedroomd over ons weerzien, je was boos omdat ik je verjaardag was vergeten. Maar ik kijk er naar uit je weer te zien en bij te praten.
  12. Vina:
    11 december 2012
    'k Weet niet of dit je laatste mail is uit het verre NwZeeland maar ik leef deze tijd ahw in een vakantie! En daar ben jij debet aan, Sanne. Als ik je niet meer spreek voor je vertrek, dan wens ik je een goede en behouden thuisreis. Bedankt voor je mooie verhaal. Liefs en een kus, dag!