Pioenroos

16 november 2012 - Siem Reap, Cambodja

Het traject Phnom Penh - Siem Reap zou volgens het programma per boot worden afgelegd. Bij aankomst in Phnom Penh kreeg ik te horen dat er te weinig reizigers waren voor die dag, als alternatief was er een bus geboekt. Tijdens mijn verblijf zijn er alsnog voldoende aanmeldingen binnen gekomen, ik ga alsnog per speedboot over het water.
De ouderen vinden binnen een plekje, de jongeren gaan uit zichzelf het dak op. Ze rekenen mij tot de laatste groep en wijzen me hoe ik ook boven kom. Ik voel me reuze stoer, daar boven op die boot, met een reuze vaart.
Dat gevoel is behoorlijk weg als ik na een uurtje slapen wakker word. Ik durf anderen niet aan te kijken, mezelf al helemaal niet, maar voel maar ql te goed hoe onverstandig dit was. Mijn gezicht trekt en ik zie diverse ongezonde verkleuringen op mijn armen en benen. Het zal nog een paar dagen duren voor ik die plekken enigszins pijnloos kan insmeren.

Bij het opstappen op de boot vroeg de man die mijn kaartje controleerde of ik al vervoer had naar mijn hotel. Ik zei dat ik bij aankomst wel een tuk-tuk zou regelen. Dat raadde hij me af, omdat de boot onregelmatig voer zouden er geen of weinig tuk-tuks staan. Dat klinkt aannemelijk, dus ik regel en betaal bij hem mijn transport.
Bij aankomst in Siem Reap staat de kade helemaal vol met tuk-tuks. Nog voor we van boord zijn worden we door de bestuurders toegeroepen, ze bieden het transport goedkoperaan dan ik nu heb.
Ik loop naar de man die een bordje vasthoudt met mijn naam. Voor we wegrijden begint hij enthousiast te vertellen waar hij me mee naar toe kan nemen de komende dagen. Angkor Wat, één of meerdere dagen, ik hoef het maar te zeggen. Zijn humeur zakt onder nul als ik zeg alles al geregeld te hebben. En nog verder als ik ook nee zeg op zijn aanbod me dan tenminste vanavond rond te rijden. "Maar verdien ik hier helemaal niets aan," zegt hij door zijn brommerhelm. Ik ben dat geldgezeur zat. Ik weet niet of en hoe hij betaald wordt door mijn kaartjesknipper maar ik wil vervoerd worden, dat zou geregeld moeten zijn. "Otherwise I take someone else," hoor ik mezelf opeens streng zeggen.
Met tegenzin start hij zijn brommer en rijdt me naar het hotel. De weg voert eerst langs de voorkant van de paalwoningen, vaak winkeltjes of huiskamers. Daarna door het stadje zelf, 1 lange straat met detailwinkels en winkelcentra. Veel hotels hier, luxe, met wellness.
Als we bij mijn hotel zijn, in een rustige zijstraat tegenover het politieburo en met zwembad, geef ik de chauffeur toch nog wat fooi. Hij vindt het geloof ik niet genoeg, probeert me toch nog wat trips aan te praten. Maar het zwembad lonkt, om mijn verbrandde huid verkoeling te geven, ik check snel in. In de badkamerspiegel zie ik welke schade de zon heeft aangericht.

De volgende ochtend zie ik Jon de Aussie die eigenlijk Daryl heet in de lobby. Hij is gisteren naar Angkor Wat geweest, wat ik vandaag ga doen, hij heeft voor deze hele dag een tuk-tuk gehuurd en gaat zich laten rondrijden langs dorpjes en tempels buiten het centrum. Ik word opgehaald door een jong uitziende jongen, hij blijkt later 30 jaar te zijn. In Siem Reap zijn meer dan duizend opgeleide gidsen. Deze jongen heeft veel kennis, er volgt een dag met veel data en namen.
Aan de ene kant gaat het me te snel, krijg ik teveel informatie en wilde ik dat ik hier alleen liep. Dan zou ik nog 1000 foto's meer hebben gemaakt. Aan de andere kant wijst hij me op mooie details, vertelt hij leuke anekdotes en brengt hij me naar plekken waar minder toeristen komen.
We gaan naar 3 plekken: Angkor Wat, heilige stad rond een hindoeïstische tempel gebouwd in de 12e eeuw. Ta Prohm, tempel die gelaten is zoals deze is gevonden, overwoekerd door de jungle, bomen gaan langs of door de muren heen. Oorspronkelijk gebouwd als klooster en universiteit. Deze locatie komt voor in de film Tomb Raider. En Angkor Thom, met onder andere de Bayon-tempel, de tempel met 200 gezichten van Lokeshvara.
Het is bloedheet, ik loop continu mijn lijsten deppen met verfrissingsdoekjes. Vanwege het verbrandingsdebacle van gisteren heb ik een hoed gekocht maar ook over mijn gezicht lopen de staaltjes vocht.
Angkor Wat is indrukwekkend vanwege de goed staat na de restauratie. Ta Prohm is juist zo mooi doordat het zo verwilderd is, het heeft iets mystieks en inspirerends. Bij Angkor Thom kan ik foto's blijven maken van al die gezichten, overal zijn ze, steeds meer, prachtig.

Op de hotelkamer ontdek ik dat ik BVN heb, wereldomroep, zodat ik opeens Nederlands en Belgisch nieuws kan zien, De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman. Ik merk dat ik op een punt ben gekomen van de reis waarop ik hier erg van geniet. Niet dat ik het zat ben, of heimwee heb, maar ik ben al lang weg en heb al heel veel indrukken opgedaan. Al veel lokaal eten gegeten, de noedels komen mijn neus inmiddels uit (best een rare foto zou dat zijn als je dat letterlijk zou nemen, eindelijk de foto van Sanne op reis waar meerdere mensen om vragen, maar die er, sorry, niet gaat komen). Ik raak TIJDELIJK wat verzadigd. Dat klinkt misschien decadent, maar wordt denk ik mede veroorzaakt door het alleen reizen en het niet persoonlijk kunnen delen.
Maar het is geen vervelend gevoel. Ik kijk alleen wat vaker Nederlandstalige tv, eet wat vaker westers eten en hang op een vrije dag lekker bij het zwembad in plaats van nog meer te zien.
Een dagje mijn hoofd leegmaken en mijn huid laten rusten.

1. INE:
    16 november 2012
    Geweldig Sanne, deze mail! Ik zie je al zitten met de noedels die uit je neus komen! Fijn dat je af en toe ook kunt genieten van een zwembad! Vervelend dat je zo verbrand bent! Wordt de pijn al wat minder? Hangen de vellen er al bij? Goed invetten helpt bij het vervellen hoor! Onverwachts kwam deze mail binnen en het was heerlijk die te lezen! Op naar de volgende . . . Ga heerlijk genieten, en als je af en toe tijd heb, dan lees ik met graagte je mails! Bedankt hoor!
  2. Dien:
    16 november 2012
    O Sanne, pioenrozen zijn ook mooi! Kun je komkommer krijgen? Plakjes komkommer geven veel verlichting als je dit op de verbrande plekken legt.
    Sylvasun tabletten helpen goed, preventief of daarna (bevat vtamine A5000 u per tablet, ook vit.D en calcium. Ik heb deze in Zuid Afrika gekocht, waarschijnlijk kun je ze daar ook krijgen.
    Heerlijk dat je even kon zwemmen en TV kijken, daar heb je gewoon behoefte aan na de zware weken. Veel drinken hoor! Heel veel liefs, Dien
  3. Vina:
    16 november 2012
    Hallo Sanne, Daar komt je derde tante aan! Je verwent ons wel, hoor, met die mooie verslagen. Probeer nu te genieten van de rust en het niet moeten schrijven. Ik ken dat gevoel heel goed: Je hebt er behoefte aan iedereen te laten meedelen in alles wat je meemaakt, maar je lichaam en geest hebben ook rust nodig. Ik hoop dat je verbrande gezicht gauw opknapt. Sterkte! Vina.
  4. Sanne:
    18 november 2012
    @ de 3 tantes: dank jullie voor het medeleven en de adviezen. Het gaat inmiddels een stuk beter, tijd heelt alle wonden. Mijn gezicht had al een kleurtje, daar viel de schade erg mee. Ging uiteindelijk meer om bovenarmen en benen, maar die zijn nu zo goed als hersteld en vervellen wat. Ik ben lekker aan het smeren, dus komt goed.
  5. Bruno:
    20 november 2012
    Haha wat gek dat je ook BVN hebt. Rond 6 uur is het belgische kookprogramma /een- dagelijke kost
  6. Son ijzerman:
    25 november 2012
    jeetje verbrand is niet lekker.
    ik geniet van je verhalen.
    fijne reis nog.
    groetjes Son ;-)