Madam, tuk tuk?

12 november 2012 - Phnom Penh, Cambodja

Op 15 oktober is mijn broer jarig, en op die datum dit jaar is de oud-koning van Cambodja, Sihanouk, overleden. Zijn foto hangt door de hele stad. Voor het Koninklijk Paleis worden condoleanceregisters getekend, mensen brengen bloemen als laatste eerbetoon. Hij trad af in 2004, wat eigenlijk niet kan, normaal vindt opvolging pas plaats na het overlijden van een koning. Maar de koning is standvastig en een opvolger wordt aangewezen, dit is niet automatisch de oudste zoon. Het wordt de ongetrouwde Sihamoni, voormalig balletdanser. Het lichaam van de oud-koning ligt opgebaard in het paleis, na 3 maanden wordt het gecremeerd en wordt de as in een stoepa bewaard.

Phnom Penh is een mix van gezellige Franse cafeetjes aan de boulevard en vieze stinkende straten achter die boulevard. Als je op het terras zit komen die werelden samen. Terwijl ik aan mijn wijn zit, komen kinderen langs om armbandjes te verkopen, schiften, dvd's. De één kijkt nog zieliger dan de ander, en ik weet dat ze het zwaar hebben en toch ben ik stiekem blij dat ik niet naar India ga waar dit nog veel erger is. Er trekt een hele stoet voorbij, vrouwen met stapeltjes kleren waar al dan niet een baby in ligt, een man zonder benen, een man zonder armen. Ik zit me er vreselijk schuldig te voelen. Ik zie deze dagen regelmatig gezinnen die op straat leven, soms op een kleedje, in de schaduw van een boom, proberen iets te verkopen dat ze hebben gevonden. De kinderen zitten er naakt bij, op dezelfde vieze grond waarop geplast wordt en gerocheld en waar bergen afval ligt te rotten.

Ik bezoek Wat Phnom, een tempel op een heuvel in de Franse wijk. Mensen brengen er eten als offer, als dankzegging als hun wensen worden vervult. Eten dat 's avonds door apen wordt weggekaapt . Met een gids breng ik een bezoek aan een aantal andere gebouwen, zoals het terrein van het Koninklijk Paleis en het Nationaal Museum.

Maar Phnom Penh is onlosmakelijk verbonden aan de Rode Khmer en de verschrikkingen die zij hebben aangericht. Ik lees me van tevoren in en realiseer me dat dit heeft plaatsgevonden tijdens mijn leven. De Rode Khmer had het land in zijn greep van 1975 tot 1979, en dit heeft bijna 2 miljoen mensen het leven gekost, op een totale bevolking van ongeveer 8 miljoen mensen. Het verklaart waarom je bijna geen ouderen op straat ziet. Pol Pot, leider van de Rode Khmer, liet zich inspireren door Mao en diens Rode Boekje. Hij vond dat steden moesten verdwijnen, en verplichtte iedereen naar het platteland te verhuizen om daar het land te bewerken. Ze moesten zichzelf van eten leren voorzien, en doordat ze hier geen ervaring mee hadden, stierven velen of kregen ze straf van toezichthouders als de doelstellingen niet werden gehaald. Mensen die al op het platteland woonden moesten naar een ander deel van het land, waar ze niemand kenden en alle vertrouwdheid kwijt waren. Geld, onderwijs, religie, privébezit werden afgeschaft. Je mocht niet trouwen met wie je wilde, dat werd voor je bepaald. Met name de elite moest worden heropgevoed en kwam in gevangenissen of kampen terecht.

Ik ben in Dachau geweest, in Auschwitz. In de bossen bij Ho Chi Minh City zag ik recentelijk nog wat mensen elkaar aan doen. Toch went het nooit, wordt de pijn en het ongeloof om wat je ziet niet minder. We brengen eerst een bezoek aan het Tuol Sleng museum. Ooit was dit een school, ten tijde van Pol Pot was het een gevangenis waar veel mensen zijn gemarteld, ongeacht leeftijd, sekse of nationaliteit. Velen overleden als gevolg van de verwondingen, honger, uitputting, anderen werden afgevoerd naar de zogeheten Killing Fields om daar te worden vermoord.

In het gebouw zie je de omstandigheden van die tijd, de cellen, de martelwerktuigen, het opgedroogde bloed op de tegels dat niet kan worden weggeboend. Ook zijn er duizenden foto's van slachtoffers die ofwel hier of in de Killing Fields zijn omgekomen. De schattingen van de aantal gevangenen van de Tuol Sleng loopt uiteen van 14.000 tot 20.000 mensen. Slechts 7 mensen overleefden, hiervan zijn er nu nog 3 in leven.

Ik kan het niet opbrengen om hier details te geven van wat ik heb gezien en gehoord. Bij het zien van dit alles kan ik alleen maar stil worden, mijn hoofd schudden, tranen in mijn ogen krijgen. Deze tranen rollen over mijn wangen als ik de hand mag schudden van één van de overlevenden, Chum Mey.

De Killing Fields zijn de velden waar zoveel mensen zijn vermoord en in een massagraf zijn gedumpt. We bezoeken Choeung Ek, één van die Killing Fields. Hier zijn een aantal van de in totaal 126 massagraven geopend, de gevonden schedels zijn in een stoepa gelegd, zichtbaar voor het publiek. Ik toon die foto's hier niet, evenmin als die van andere gruwelijke dingen die ik heb gezien, het voelt als heiligschennis zo tussen de vakantiekiekjes. Zoals de toeriste die achter mij langs de schedels liep: "Oh cool, can I touch them?"

De dingen die hier gebeurd zijn, en in andere, eerdere oorlogen, kwamen pas later aan het licht. En we blijven herhalen: dit nooit meer.
Maar oorlogen vinden nog steeds plaats, en we sluiten onze ogen voor de gruwelijke details omdat we niet willen toegeven dat de houdbaarheidsdatum van 'dit nooit meer' allang verlopen is.

1. Marjan Stalenhoef:
    12 november 2012
    Dag Sanne, wat een mooi en aangrijpend verslag. Ik moest er een traan van wegpinken. Ga je binnenkort iets vrolijkers doen?
  2. Noortje:
    12 november 2012
    Raar, dat ik wel onder de indruk, maar niet direct boos of intens verdrietig word van je verhalen over de Killing Fields, omdat ik me er gewoon geen voorstelling van kan maken, van dit enorme drama waarin zoveel mensen geleden hebben en nu nog lijden, terwijl ik direct een enorme woede voel opkomen bij de ontzettend stomme opmerking van de toeriste. Slaan wil ik. Mag niet, hè?
  3. INE:
    12 november 2012
    Sanne, wat is het emotioneel voor je, om dit allemaal te zien.
    Ik hoop wel, dat dit niet te intensief met je mee zal reizen. Je zult er nog wel heel veel aan terug denken, maar toch hoop ik voor je, dat er ook reisdagen komen, die je met een lach zult mogen beleven! Dank voor het mee beleven van dit zeer indrukwekkende deel van je reis. 'n pootje van Japie voor je!
    En van mij een dikke pakkerd, want ik ben heel trots op je.
    Want wat je niet schrijft, zal 100 keer erger zijn dan wat je schrijft!
  4. Sanne:
    12 november 2012
    @ Marjan: Ja! Morgen naar Angkor Wat, misschien daarna zelfs wel een zwembaddagje en daarna naar Bolovenland in Laos. Alleen die naam klinkt toch al geweldig??!
    @ Noortje: dat snap ik wel. Daar lopen en wel alle details tot je krijgen is natuurlijk dan er over lezen. Toeristen slaan kan soms heel bevredigend zijn. Nu riep iedereen geschrokken: Nee! En daarna hebben we geprobeerd haar uit te leggen waar ze naar keek.
  5. Sanne:
    12 november 2012
    @ Ine: die lach is er ook hoor, ondanks de beelden op mijn netvlies. Vandaag een paar uur op het dak van een boot doorgebracht, zo door het Cambodjaanse landschap varend. Mooi!
  6. Vina:
    12 november 2012
    Hoe moet ik nu antwoorden op zo'n aangrijpende geschiedenis. Dank je wel voor het mede-delen. Ik hoop, dat er nu weer mooiere verhalen te vertellen zijn, ik hoop, dat je daar ook van kunt genieten. Goede reis ! Vina
  7. Elly:
    12 november 2012
    Ontzettend indrukwekkend en zo'n andere wereld dan hier. Wat hebben wij het toch goed. Hans en Nancy lezen je verhalen ook omdat ze op veel plekken zijn geweest waar jij ook was. Geniet sanne en neem alles goed in je op, zowel de verdrietige als ook de fijne dingen die je meemaakt.
  8. Dien:
    13 november 2012
    Lieve Sanne, wat een reis en wat een ervaring om daar te zijn en te zien wat mensen elkaar kunnen aandoen. In de ogen en het gezicht van die overlevend zie ik geen haat! Wat kunnen wij daar veel van leren. Gewoon ongelooflijk om te realiseren dat een hele generatie geleerden afgemaakt is....toch krabbelt het land weer op en schuiven ze de wreedheden niet weg. Wat hebben wij het toch goed, wat doen wij met ons leven?
    Liefs,Dien
  9. Bruno:
    14 november 2012
    Ja the killing fields, dan is wat wij hebben meegemaakt met familie nog een walk in the park..
  10. Guurtje Wink:
    14 november 2012
    Lieve beste Sanne,
    Was 'even' niet online. Uitbreiding van het werkgeheugen & installatie & operationeel maken van externe harde schijf. Niet dat ik dat zelf kan. Goede & rustige deskundige hulp.

Morgen een dagje Delfzijl om te genieten van zee, wind & Hollandse luchten. Jazeker, totaal anders dan dat wat jij doet & ziet & meemaakt. Ook qua eten. Ik ga morgen zeker weten aan de mosterdsoep.

Komende weekeinde ga ik er voor zitten om van je, nog niet goed gelezen reisverhalen te genieten. De foto's wel bekeken. Prachtig. Een impressie 'Sanne op reis' zou ook bijzonder zijn. Toch? Hartelijkste groet!