Muurtje

23 oktober 2012 - Beijing, China

Zondagochtend zitten de noedelrestaurants om 7 uur al vol. De eerste mensen hebben al een kleedje op straat gelegd met te verkopen spullen of etenswaar en auto's banen zich een weg over de al vollopende straten. De chauffeur van deze excursie doet dit luid toeterend, de hele dag door. Hij toetert naar iedereen. Voetgangers die over willen steken omdat hun licht op groen staat, auto's die stilstaan omdat ze voetgangers die groen licht hebben wel over laten steken, eigenlijk naar iedereen die op zijn pad komt. Gids Linda is daarentegen erg grappig. Een klein meisje, halflang zwart haar, een brilletje met dikke glazen die haar pretogen niet verhullen. Ze is opmerkzaam en reageert heel alert, met humor.
Met een internationale groep van 11 mensen zijn we op weg naar de Chinese Muur. In de groep ook 3 Nederlanders, een jongen met zijn jongere neef en nicht. Als ik hem naar zijn reisplan vraag vertelt hij al snel dat hij nu eigenlijk op huwelijksreis zou zijn. In mei vertelde zijn aanstaande verliefd te zijn op een andere man, en voor hem te kiezen, ook al was hij nog niet gescheiden en waren er kinderen in het verhaal betrokken. Hij annuleerde zijn vliegtickets naar Amerika en liet zijn neef en nicht beslissen waar ze naar toe wilden. Al snel stoppen we bij de eerste fabriek, dit keer krijgen we te zien hoe jade wordt bewerkt. Ik moet denken aan die keer dat ik als 19-jarige enthousiast met een folder over een hele goedkope busreis naar Antwerpen naar het toenmalige vriendje stapte. Voor we het wisten waren we op een verkoopshow beland voor dekbedden, samen met zo'n 70 enthousiaste bejaarden. We ontsnapten en gingen met een reguliere bus door naar Antwerpen en met de verkopers weer terug.

Na de jade gaan we naar Underground Palace, daar liggen 13 keizers uit de Mingdynastie begraven. Als begraafplaatsgek zou dit me moeten aanspreken. Maar in feite is het een saaie ruimte negen 9 verdiepingen onder de grond met diverste rode kisten die zo bij Xenos gekocht zouden kunnen zijn en een bordje erbij wie erin ligt. De lunch is weer een toeristengebeuren maar heeft nu wel een Chinese stijl. We zitten aan een ronde tafel, daarop een schijf die kan draaien en daarop worden naast rijst diverse bijgerechten geplaatst met kip en groenten. Het is gaan regenen als we naar de Muur gaan. We gaan per stoeltjeslift naar boven. Ik moet denken aan de familievakanties in Oostenrijk, waar mijn moeder dapper meeging, vooral niet naar beneden kijkend ook al probeerden wij, rotkinderen als we waren, haar daartoe te verleiden. Bij de palen moest ik altijd denken aan het geluid van de snijbonenmolen. Nu snap ik iets van de angst van mijn moeder, dit is best hoog en als je alleen in zo'n tweezitter zit, hangt 'ie enigszins uit balans. Boven is het niet heel druk, ik had bewust gekozen voor een excursie naar een minder toeristisch deel. En dan sta je opeens op De Muur. Als het niet regent zal dit veel indrukwekkender zijn. Dan heb je veel meer uitzicht, en dan krijg je iets meer beeld van de grootsheid van deze hoeveelheid stenen.

Op de terugweg krijgen we weer 2 demonstraties. Eerst naar een parelfabriek, hier kost het me geen enkele moeite om nee te zeggen. Linda vraagt of ik de huidcreme al geprobeerd heb en voor ik het weet staat een verkoopster mijn handen vol te smeren. Daarna wederom een theeceremonie, die we vooral gebruiken om op te warmen. D e chauffeur toetert nog agressiever, ook tegen auto's voor hem in de file, ongeacht of dit een politieauto is. En als 3 rijstroken onvoldoende zijn dan creëren we gewoon een vierde Morgen een dag zonder gids.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Guurtje Wink:
    Dag Sanne,
    Vanavond, ga ik er goed voor zitten om al je nieuwe reisverhalen te lezen. Dan kan ik 'fijn meereizen'. Virtueel tot straks met een reactie.
  2. Mark:
    Hallo Sanne,
    Het verhaal van je belevenissen met Bert heb ik met jaloezie gelezen. Nu weten we zeker waarom er bij Bert geen nieuwerwetse douchers en wc's moeten komen. Basic = primitief = hoogtepunt. Veel plezier! O ja, ik heb Bert jouw verslag gestuurd..
  3. Bob Zadok:
    23 oktober 2012
    ...goed verhaal, ik heb gelachen, Sanne (met name bij de beleving van de goedkope begraafplaats) :DDD

(vertypinkjes: ergens staat er negen 9 en mist een lidwoord geloof ik, en. Bijna aan het eind: 'D e')
  4. Hennie:
    24 oktober 2012
    Wat is het toch een eer om je verhalen te mogen lezen en zo een beetje met je mee te reizen! Liefs, Hennie
  5. Sanne:
    24 oktober 2012
    @Bob, er zitten nog veel meer vertypingen in, maar dank voor het redigeren. Ik werk op een tablet, op een mobiele versie van deze site en de mogelijkheden zijn beperkt. Vooral met aanpassen. Als je het ene woord wilt aanpassen, of een spatie wilt weghalen wordt een ander woord aangepakt en misvormd. En er is een handige aanvulfunctie, die bij een cijfer eerst een woord plaatst, en als ik dat niet meteen aanpas, blijft het zo staan. Als ik weer eens in een hotel ben met een vaste pc zal ik nog eens kijken.
    @Mark, helemaal mee eens. Mensen moeten echt niet alleen naar UB gaan. Minimaal naar Bert, maar om Mongolie echt te leren kennen eigenlijk echt die rondreis van een week.