De koning van Xian, die is zo verkouden.

25 oktober 2012 - Xi An, China

Een voor mij nieuw niesrecord, 7 keer achter elkaar. Het Mongoolse kuchje heeft via de Chinese muur doorgezet in een Pekinese verkoudheid en is meegereisd naar Xian, waar het lekker weer is. Xian is een stad met veel hoogbouw en vooral heel veel winkelcentra. Alle bekende merken zijn vertegenwoordigd. In de zijstraten zijn nog wel authentieke winkeltjes te vinden.
Bij de bruidsmodezaak is het druk, alle tafels zijn bezet. Aan die tafels zitten een jongen en een meisje, bijna kinderen nog, al dan niet met haar vriendinnen, jurken te bekijken in een boek.
De kraam met tassen doet het ook goed. Drie meisjes staan tassen te passen. Ze hangen er één aan hun schouder om te voelen hoe 'ie voelt. Hangen er aan beide schouders één en vragen welke beter staat. Achter hen staat een jongen met een ongelukkig gezicht. Hij is behangen met de tassen die de meisjes al hadden. Zelfde grootte, waarschijnlijk zelfde merk, maar ander motiefje.
Mensen lopen hier net als in Beijing met doorzichtige thermosflessen gevuld met thee, onderin de blaadjes. In de meeste gevallen betreft het jasmijnthee.

Met de Nederlandse zussen Carla en Gusta ga ik naar het terracottaleger. Gelukkig zijn we het snel eens als de chauffeur ons wil afzetten bij een fabriek waar de toeristenversie van de beeldjes wordt gemaakt. Nee! En gelukkig zijn we het ook eens als bij de entree tientallen gidsen zich aan ons op willen dringen. Nee, zelluf doen.

Carla en Gusta waren ooit in Assen waar een aantal beelden tentoongesteld werden en zijn toen gaan sparen voor deze reis. Ik was toen ook in Assen, met mijn allerbeste vriendinnetje, ik denk er vandaag vaak aan terug.

Er zijn een paar hallen, hal 1 is wel de mooiste, en meest gevulde. Al die beelden met ieder een eigen gezicht, een eigen karakter, zeer indrukwekkend. Veel moet er nog worden uitgegraven, de juiste stukjes moeten aan elkaar worden bevestigd. Het is er soms behoorlijk duwen, je staat al snel in de weg voor mensen die elkaar met beeld op beeld willen zetten. Het licht is gedempt, het is moeilijk foto's maken.

's Middags ga ik op zoek naar de Grote Moskee in de moslimwijk vlakbij mijn hotel. De wijk blijkt 1 grote markt, waar onder andere granaatappelsap wordt verkocht, vaag vlees en diverse snacks. Alles rijdt door elkaar, auto's, volgeladen brommertjes, tuk-tuks, fietsen en daartussen bewegen zich tientallen voetgangers.
Eindelijk vind ik de moskee. Als ik een aarzelende stap naar de ingang zet beginnen vrouwen aan de poort luidkeels te roepen en te gebaren. Ik weet niet wat ze bedoelen, maar zie het als een nee, ook omdat de in- en uitlopende mannen zo streng en afwijzend kijken. Achter me stoppen 2 brommertje. De ene bestuurder heeft een schaap met vastgebonden poten op de treeplank, de ander troont het schaap lopend mee. Ze worden de moskee ingevoerd.
Ik loop door, ik heb hier geloof ik niets te zoeken.

1. Dien:
    25 oktober 2012
    Misschien had je ook een schaap mee moeten nemen naar de moskee! Ja, dat terracotta leger is heel indrukwekkend, en nog lang niet alles is uitgegraven. Zou Bas kunnen helpen?
    Dien
  2. Noortje:
    26 oktober 2012
    Mooi, die foto's van de mensen op de markt. Het kleine jongetje is een kopie van een van mijn ex-clientjes. Schattig!
    Papa vertelde dat opoe de Jonge (zijn oma) ook altijd 7 x nieste (het zit dus in de familie). Hierdoor wist papa altijd of ze in de kerk zat, je hoorde haar altijd wel een paar keer niezen.
  3. INE:
    28 oktober 2012
    Sanne, wat zijn de foto's van het Terracottaleger mooi! Mijn toverdrank is Honing! Ik hoop dat je weer wat opgeknapt bent en je verder kunt genieten van je reis! Liefs van mij!
  4. Guurtje Wink:
    29 oktober 2012
    Sanne, wat een schitterende foto's. Aardig koud op sommige plaatsen, zo te zien. Je verhalen 'verslind ik bij wijze van spreken'. Beter gezegd ik ben er aan verslingerd! Fijn dat ik op papier met je mee kan reizen. Tot de volgende keer met hartelijkste groet!
  5. Noortje:
    30 oktober 2012
    Wat een prachtige foto's weer en wat schrijf je toch lekker. Maar wat moet je jezelf toch steeds overwinnen: van het oversteken van zebrapaden, tot het accepteren van starende mensen en ronkende coupé-genoten. Ik had zo graag meegereisd, maar aan zo'n opmerking heb je natuurlijk niets.