Juneau - deel 2

7 augustus 2014 - Juneau, Alaska, Verenigde Staten

Juneau wordt ook wel little San Francisco genoemd. Ik zie een paar overeenkomsten, de steile straten, de wharf, een aantal huizen in dezelfde stijl, maar daarmee houdt het wat mij betreft wel op.
Juneau is de hoofdstad van Alaska. Vanwege de ongunstige ligging hebben ze dit al een paar keer willen veranderen maar hier is door de hoge kosten vanaf gezien. Als stad vind ik het niet erg bijzonder. In 1 straat zijn nog wat oude gevels maar die worden teniet gedaan door alle souvenirshops, en de winkels met sieraden en bont. Vraag en aanbod, de cruisers shoppen er lustig op los. Uit de gesprekken met mensen die hier wonen haal je interessante informatie. De leidingen en kabels liggen hier onder de grond om ze te beschermen tegen het weer. Dat hielp echter niet bij de aardbeving van 2 weken geleden.Als je voetbalt moet je geld hebben. Als je tegen een andere club speelt moet eerst vliegen.Mijn dag begint met een boottochtje. Dit keer om walvissen te spotten. We zien ze maar wat zijn ze lastig vast te leggen. Eerst zie je een paar keer lucht ontsnappen. Dan krijg je steeds meer lichaam te zien en uiteindelijk komt die karakteristieke staart naar boven. Dan moet je snel zijn, scherpstellen, op het juiste stukje zee focussen en snel klikken. Wel bijzonder om te ervaren. Daarnaast zien we zeeotters, zeehonden en eagles.'s Middags ga ik naar de Mendenhall Glacier net buiten de stad. Het doet me denken aan de zandduin in Schoorl. Bij de ingang stroomt een rivier met grote zalm. Beren komen hier vaak vissen, maar nu helaas niet. Ik krijg snel een herkansing, morgen met de boot verder naar het zuiden.

Naar een plek waar de cruiseschepen niet komen maar de beren wel.

1. Noortje:
    8 augustus 2014
    Adembenemend! Weinig woorden voor. De foto's en je verhalen sleuren me zo je reis binnen. Sorry, ik zal stil zijn, je zult geen last van me hebben. Stoer wijf! Kus!
  2. Sanne:
    9 augustus 2014
    Niet stil zijn Noortje, gezellig juist dat je er bent. Zit nu aan de wijn en volgens je kaart zit je dan tegenover me. Ik wil je zo graag vertellen over vandaag. Heb 3 uur naar beren mogen kijken die zalm uit de rivier halen. Ik ben gelukkig en daar laat ik je heel graag in delen. Heb nu kikker maar uit het voorvakje van mijn tas steken...