Jasper en Banff

24 augustus 2014 - Banff, Canada

Jasper en Banff staan beiden bekend om hun grote nationale parken.
Het park in Jasper heeft een oppervlakte van ruim 10000 vierkante kilometer, Banff bijna 7000 vierkante kilometer. Ter vergelijking, nationaal park de Hoge Veluwe telt 55 vierkante kilometer.
Er lopen diverse trails door de parken, routes van verschillende afmetingen en niveaus, voor wandelaars, fietsers en paardrijders.
Qua stad is Jasper kleinschaliger en minder toeristisch. Locale winkels en veel particulieren die hun benedenverdieping aan bezoekers verhuren. Ik huur bij een Italiaans echtpaar, de Caruso's.

Ik heb in Jasper 1 volle dag de tijd en besluit een fiets te huren. Ik kom er al snel achter dat Sanne en mountainbiken niet samengaan. Ik ben geneigd voor iedere stronk of kei af te remmen en al mijn botten protesteren. Hellingen kom ik nauwelijks op, ik ben blij dat ik alleen ben en mijn eigen lage tempo kan aanhouden.
Als ik eenmaal accepteert dat ik de canyon die ik als einddoel had niet ga bereiken, heb ik een leuke dag. Het is mooi weer, de trails lopen door mooie bossen en brengen je langs meren met prachtig blauw water.
Opeens staat er een dier naast me. Een groot dier.
Ik weetniet meer hoe ik ze moet noemen. Ze noemen ze hier 'elk', dat is het mannetje. De vrouwtjes worden cows genoemd, en is het een cow zonder jong, dan heet ze een dry cow . Als ik 'elk' opzoek krijg ik moose, maar een moose is ook een eland en die zien er echt anders uit. Ik ben hier ook zo slecht in. Ik noem iedere vogel 'vogel' en iedere vis 'vis'.
Maar goed, daar staat dan opeens zo'n grote elk, naast me. Later hoor ik dat ze in deze periode bijzonder gevaarlijk kunnen zijn. Ze zijn nu bezig hun harem te verzamelen, bestaande uit maximaal 15 cows, en doen alles om hun vrouwtjes te beschermen. Met hun gewei rammen ze door autodeuren heen. Deze blijft echter rustig staan, ondanks voorbijrijdende auto's en ondanks mij. Ook staan er waarschuwingsborden voor beren, blijf vooral in je voertuig. Geen idee hoe ik dat op de fiets moet doen.

's Avonds een wildlife tour per bus. De chauffeur doet erg zijn best, maar de beren, de mountaingoats en de eagles laten zich niet zien. De oogst van een bepaald bes is mislukt en dat is nu net de lievelingsbes van de beer. Die zijn nu dan ook naarstig op zoek naar alternatief eten. Ze leggen hierom grote afstanden af en zijn niet op de gebruikelijke plaatsen te vinden. Ze worden hierdoor ook gevaarlijker, om voedsel te vinden komen ze dichterbij huizen.
Wel zien we 3 broertjes elk, meerdere cows en 2 coyotes die om een havik vechten.

De volgende dag ga ik met een groepje per bus van Jasper naar Banff. We hebben een hele leuke chauffeur/gids Joy. Haar liefde voor de natuur spat er vanaf en ze weet haar kennis op een leuke humoristische wijze over te brengen.
Onderweg diverse stops bij mooie uitzichten op gletsjers en watervallen. We rijden over de Icefields Parkway. Een icefield, zo leer ik, bestaat minimaal uit 2 gletsjers maar meestal meer. We stoppen een paar uur bij de Athabasca gletsjer, onderdeel van de Columbia Icefields. Daar gaan we met een 'massive vehicle' de gletsjer op. Vreselijk toeristisch, wel een bijzondere ervaring.
Daarna ga ik naar een skywalk, vergelijkbaar met de cliffwalk in Vancouver maar met ander uitzicht.

We rijden naar Lake Louise. Een van meest gefotografeerde plekken in Canada. Het is een prachtig blauwgroen meer tussen de bergen, met een groot hotel ernaast van de Fairmont-keten. Veel van mijn mede Rocky Mountaineer treingenoten verbleven in die luxe hotels.
Eind van de middag bereiken we de eindbestemming Banff. Een lange straat met beneden souvenirshops en boven restaurants.
Ik besluit mijn laatste vakantiedag niet veel meer te doen, het lichaam werkt onvoldoende mee. Ik loop naar een waterval in de buurt en naar het Fairmont hotel wat ook in deze stad staat. Het lijkt op een kasteel, ik ervaar de service als minder koninklijk. Een fatsoenlijke lunch is niet te krijgen, alleen sandwiches en salades in plastic verpakt voor de vele gasten die dagexcursies maken. Ik kan geen glas wijn bestellen, alleen een flesje en als die eindelijk leeg is loop ik enigszins beschonken door het hotel alsof ik er zelf woon.

's Avonds sluit ik mijn vakantie af met lekker eten in een Frans restaurant.
Prachtige dingen gezien en ervaren, nu weer tijd om huiswaarts te gaan.